…toto jsou dva často používané názvy pro jeden velice zajímavý obraz. Je ceněný pro svoji výtvarnou kvalitu, ale také hlavě pro svůj hluboký náboženský význam. Navíc toto dílo pochází z roku 1850, kdy náboženská témata ve výtvarném umění byla na ústupu. Jeho autorem je britský malíř John Everett Millais, který je také jedním ze zakladatelů Pre-Rafaelitského malířství. (více o dalším prerafaelitském obraze najdete na http://monty.signaly.cz/0803/svetlo-sveta ) Hnutí se takto nazývalo protože jeho členové věřili, že opravdové umění skončilo v 15. století před příchodem italského malíře Rafaela. Ten byl považován členy bratrstva za vzor vyumělkovanosti a neautentičnosti. Tito hluboce věřící malíři obdivovali krásu v jednoduchosti, milovali výrazné detaily v zářivých barvách, inspiraci nacházeli ve středověku, pracovali s náboženskými symboly. Věřili, že skrze své umění přivedou lidi k živé víře.
Lepší je obraz si prohlédnout ve vyšším rozlišení zde http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Millais-christ-in-the-house-of-his-parents.jpg
Tesařova dílna
V centru celého obrazu vidíme Pannu Marii, která utěšuje malého Ježíše, který se právě zranil o hřebík. Zprava přichází malý Jan Křtitel s nádobou vody pravděpodobně k ošetření Kristovy rány. Tato voda zde symbolizuje křest. Tato „Tesařská dílna“ je se svým dřevem, hřebíky a nářadím sama o sobě analogií pro výrobu Kristova kříže. Ale i další detaily ukazují ke Kristovu budoucímu utrpení. Malý Ježíš má ránu na ruce z které mu krev stéká na nohy, předznamenává tak vlastně znamení po hřebu i v tomto místě. Navíc podíváme li se pozorně, můžeme si všimnout, že krev na ruce připomíná trochu svým tvarem srdce, vidíme ho na dlani kterou sleduje Svatý Josef. Svatá Anna (vzadu) mezitím starostlivě vyndává hřebík o který se Ježíš zranil. Tesařský učedník (vlevo) může představovat potencionálního apoštola, který jednou zaznamená tuto budoucí událost.
.
Levá část
Úplně v levé části obrazu vidíme rozpletený proutěný koš. Koš leží jakoby nenápadně v rohu a představuje nedokončený život Kristův, jeho jednotlivé trčící dlouhé pruty jsou připomínkou Kristova bičování. Exotická červená květina, která je venku za dveřmi, je symbolem Kristovy krve prolité během jeho umučení. Ovce shromážděné kolem ní jsou pak Kristovým zástupem věřících. Na obzoru je matně vidět studna.
Pravá část
Na opačné straně obrazu v pozadí (není to moc dobře vidět) jsou ptáci na okenní římse, kteří pijí z malé nádoby vodu. Ptáci tak připomínají vlastně nás, stoupence Kristovy, kteří jsme byli občerstveni a přijali nový život ve křtu skrze tuto vodu Kristovu.. Téměř doprostřed obrazu na stěnu umístil Millais tesařský úhelník - trojúhelník, který je připomínkou Nejsvětější Trojice.
Závěrem
Snad už není třeba cokoli dodávat. Tento fascinující obraz je tu před námi a mluví sám…
Mě osobně se z těch jeho dvou pojmenování líbí více „Tesařova dílna“. Aniž by to tenkrát kritici a odpůrci obrazu tušili, podařilo se jim svým tenkrát hanlivým pojmenováním přesně vystihnout pravý vnitřní význam obrazu.
Jednu věc jsem totiž ještě nezmínil. Uprostřed obrazu, na truhlářském ponku leží nedokončené dveře. O ně, o jejich hřebík se vlastně Kristus zranil. Ony jsou příčinou jeho bolesti a slz. Možná jsou to ty dveře, které v místnosti chybí a za jejichž veřejemi vidíme ovce shromážděné kolem krásné červené květiny, která představuje Krista. V dálce, jako by v oparu, je matně vidět studna. Není jen žebřík opřený o stěnu dílny žebříkem Jákobovým? Tím který směřuje vysoko do nebe. Možná tyto dveře do Božího Království, které pro nás připravil náš Bůh jako velký Mistr tesař.
Jsem potěšen, že se tu někdo zajímá o prerafaelity...
Nad studnou svítí hvězda, anebo se fotografovi něco přihodilo? Tedy - viděl někdo originál? :-)
http://img.artrenewal.org/images/artists/m/Millais_John_Everett/Christ_Carpenter.jpg
Vše dobré, Beran (http://vpravo.blog.cz)
Re Beran: Dobrý postřeh. Kouzlo skrytého a neviděného! Že by Fomalhaut :-), kdo ví? Pro mě zase o důvod navíc se opět vydat do Londýna.
Zdravím!
Podívanou v Londýně Vám, pane kolego, už předem závidím... Docela rád bych věděl, které obrázky prerafíků se více blíží originálům.
Na hvězdy si dávám bedlivý pozor už třicet let, tenkrát jsem poprvé vkročil na půdu astronomického kroužku. Nějak mi to vydrželo dodnes. :-)
Beran
Nazdárek. Nedávno jsem si koupil praktickou dílenskou skříň, mrkněte https://extera.cz/247-dilenske-skrine
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.